Iedere deelnemende winkel ontvangt een verzorgde profielpagina op de website van Mooiste Winkels, bestaande uit algemene bezoekersinformatie, foto’s en informatie die weergeven wat deze winkel tot een van de mooiste winkels maakt, een mogelijkheid voor bezoekers om een onderbouwde review achter te laten en een kaartje met daarop een door de redactie samengestelde winkelroute bestaande uit winkels in de buurt, eetgelegenheden, overnachtingen, parkeergelegenheid en leuke aanvullende (culturele) activiteiten.
Los van het pakket dat een winkeleigenaar gekozen heeft, zet Mooiste Winkels meerdere marketing strategieën in om enthousiaste winkelbezoekers naar de website te krijgen. Mooiste Winkels moedigt iedereen aan om de deelnemende winkels te bezoeken en een leuke onderbouwde review te schrijven.
De hoeveelheid en de score van reviews die een winkel heeft ontvangen, zorgen ervoor dat deze winkel een extra onderscheiding ontvangt: zilver of goud. Winkels met een onderscheiding worden extra uitgelicht op de website van Mooiste Winkels.
Ieder jaar wordt de winkel met de hoogste score uitgeroepen tot mooiste winkel van het jaar, daarnaast wordt binnen iedere winkelcategorie ook een mooiste winkel van het jaar uitgeroepen. Deze winnaars ontvangen mooie prijzen en tevens ook een plekje in de Mooiste Winkels Hall of Fame.
Los van het pakket dat een winkeleigenaar gekozen heeft, kan een winkeleigenaar ervoor kiezen om Mooiste Winkels in te schakelen voor extra marketingwerkzaamheden. Zo bieden we bijvoorbeeld fotografie en film werkzaamheden aan, drukwerk mogelijkheden, social media campagnes, samenwerkingen met influencers, webdesign (verfrissing of een nieuwe website/webshop) en nog veel meer.
Toekomstige uitbreidingen voor winkeleigenaren
Het team van Mooiste Winkels werkt voortdurend aan het uitbreiden en verbeteren van het project voor winkelbezoekers en winkeleigenaren. Zo liggen er bijvoorbeeld al een paar leuke uitbreidingen op de planning, waaronder:
- Evenementenkalender met speciale activiteiten en evenementen in deelnemende winkelsteden.
- Een sectie op de website met cadeau ideeën op basis van verschillende gelegenheden, leeftijden of interesses.
- Training en workshops voor winkeleigenaren om nog meer uit hun winkel te kunnen halen.
- Boekje of magazine van Mooiste Winkels. Bij een voldoende aantal deelnemers kunnen we kijken naar het uitbrengen van een boekje of magazine waarin alle deelnemende winkels uitgelicht worden. Of dit een landelijk boekje of iets per provincie wordt, zal later blijken.
- Mooiste Winkels app, waarmee bezoekers op de hoogte gehouden worden van hun favoriete winkels en activiteiten. Met deze app is het nog makkelijker om met een (Google Maps) kaartje te lopen naar plekken van interesse.